close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מדוע נענשה דינה

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק פא מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק פא מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

מדוע נענשה דינה

בפרוש רש"י על הפרשה מופיעות מספר סיבות מדוע נענשה דינה ועונתה על ידי שכם בן חמור:

סיבה ראשונה - "ואת אחד עשר ילדיו - ודינה היכן היתה נתנה בתיבה ונעל בפניה... לכך נענש יעקב שמנעה מאחיו שמא תחזירנו למוטב ונפלה ביד שכם" (לב,כג). מקור דבריו במדרש רבה.

סיבה שניה - "קום עלה - תנחומא, לפי שאחרת בדרך נענשת ובא לך זאת מבתך" (לה,א).

מדוע צריך

את שתי הסיבות, האם לא די בסיבה אחת? אפשר להסביר, שכדי לתרץ שאלה זו הוסיף רש"י בסיבה השניה שפרוש זה לקוח ממדרש תנחומא, על מנת ללמדנו שאלו שני פרושים הלקוחים משני מקורות שונים והם חולקים אחד על השני, כאשר הפרוש הראשון לקוח ממדרש רבה והמדרש השני לקוח ממדרש תנחומא.

סיבות שלישית ורביעית - "בת לאה - ולא בת יעקב, אלא על שם יציאתה נקראת בת לאה שאף היא יצאנית היתה שנאמר ותצא לאה לקראתו, ועליה משלו המשל כאמה כבתה" (לד,א).

כלומר, הסיבה שנענשה דינה משום שאמה היתה יצאנית וזה גרם שתהיה גם לדינה נטיה להיות יצאנית והיא על פי בחירתה החופשית פיתחה נטיה זו.

נלע"ד בעזה"י להסביר את הצורך בכל הסיבות הנ"ל על פי הכלל היסודי שלימדונו חז"ל (פשוט, שהרי הקב"ה דיין אמת), שכאשר הקב"ה מעניש אדם הוא מחשב לא רק את הצער שיהיה לאותו אדם, אלא גם את הצער שיהיה לכל האנשים שיצטערו כתוצאה מזה ועל פי כל זה מעניש אותו.

כאשר דינה נלקחה על ידי שכם ועונתה על ידו, לא רק היא סבלה אלא גם לאה וגם יעקב, ולכן חז"ל מגלים לנו שיעקב חטא בכך שהחביא אותה מעשיו או משום שאיחר את נדרו, ולאה חטאה [לפי מדרגתה] בכך שהיתה יצאנית ולא היתה ספונה בביתה כמו רחל.

ברור הדבר, שלאה הצדקת היתה צנועה יותר מכל שאר הנשים, אלא שלפי מדרגתה העצומה נחשב הדבר לה לפגם.

וכן דינה חטאה בכך שהלכה בדרכי אמה ויצאה מחוץ לאוהל, ומשום שכולם חטאו כולם נענשו.

למדנו מכאן עד כמה מדויק דינו של הקב"ה שהוא אמת לאמיתה, מדויק עד אין תכלית.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה